kronika - część 1
Dział I
Podług aktów zostawionych po Rosjanach, branewski kościół drewniany, wybudowany został przez Karśnickiego dziadka Ludwika Karśnickiego, chorążego polskiego, w roku 1600, a konsekrowany przez biskupa… /tekst trudny do odczytania/, na co znaleziono dowód, który znajduje się w kurii księdza biskupa w Lublinie.
Toż jasno stwierdzają obrazy z drugiej połowy XVIII wieku i inne naczynia kościelne, a mianowicie: monstrancja, kielich, relikwiarz i resztki mszału łacińskiego oraz akta pisane w języku polskim i łacińskim z roku 1782 i listy pasterskie z roku 1792 do wiernych Branewskich parafian, aż do zajęcia kościoła przez Rosjan, tj. roku 1870, a od roku 1905 kościół już jako cerkiew był zamknięty, ponieważ po tolerancji religijnej wszyscy przeszli na łono Kościoła Rzymskokatolickiego do parafii Gorajskiej, dekanatu Zamojskiego, a pop przeniósł się do Janowa Lubelskiego. W 1918 roku, 13 października, za staraniem miejscowej ludności u władz okupacyjnych austriackich, kościół został rekoncyliowanym przez janowskiego dziekana ks. Michała Zawiszę. Szesnastego grudnia 1918 roku za ? ksiądz biskup lubelski delegował do miejscowego kościoła, na rektora, prefekta janowskiego gimnazjum i wikariusza przy janowskim kościele, ks. Władysława Bargieła z warunkiem, aby akta stanu cywilnego chwilowo do utworzenia parafii były pisane w parafii Gorajskiej dekanatu Zamojskiego.
Dnia 19 lipca 1919 roku została utworzona Branewska parafia, w skład której wchodzą wsie: Branew Szlachecka, Branew Ordynacka, Branewka i Sapy odległe od miejscowego kościoła 2 kilometry. Pierwszym proboszczem parafii z polecenia Jego Ekscelencji księdza biskupa lubelskiego mianowany został wyżej wymieniony rektor tegoż kościoła, ksiądz Władysław Bargieł.
Dział II
Kościół drewniany, kryty gontem długości 15 metrów 27 cm, szerokości w prezbiterium 3 metry 83 cm, nawa 7 m. kruchta 5 metrów, wysokość prezbiterium i nawa po 5,5 metra, kruchta 2 metry 73 cm. z jedną wieżą 5 metrów wysokości, w której znajduje się sygnaturka 20 cm. średnicy, zakrystia długości 4 metry, szerokości 1 m. 80 cm. wysokości 2 metry 74 cm. z jednym oknem wysokości 62 cm. szerokości 43 cm. Po drugiej stronie tychże samych rozmiarów znajduje się skarbiec bez okna. Chór długości 5 metrów 32 cm. szerokości 5 m. i wysokości 2 metry 30 cm. z jednym oknem wysokości 90 cm. szerokości 65 cm.
W nawie dwa okna wysokości po 1 m. 57 cm. i szerokości po 87 cm. Na prezbiterium również dwa okna wysokości 74 cm. szerokości 50 cm. Ta sama struktura kościoła co i za czasów unickich, dopiero 1870 roku popi w porozumieniu z rządem rosyjskim zburzyli dawną dzwonnicę obok wielkich drzwi, a wybudowali kopułę nad wielkimi drzwiami, w której umieścili dzwony.
Do kościoła od strony zachodniej prowadzą drzwi filongowe wysokości 2 metry 32 cm. szerokości 1 m. 37 cm. zamykane na żelazną sztabę i zamek, i boczne drzwi od strony północnej pojedyncze wysokości 1 m. 74 cm. szerokości 90 cm. i z tejże samej strony drzwi szerokości 76 cm. i wysokości 1 m. 54 cm. prowadzące do zakrystii, na zamek żelazny zamykane.
W 1918 roku mieszkańcy Branwi, Branewki i Sapów zburzyli kopułę i przywrócili kościołowi wygląd pierwotny.
Kościół znajduje się w środku wsi Branwi, na dość wysokim pagórku na gruncie włościańskim tak zwanym ”nawsie”.
Dział III
W kościele trzy ołtarze drewniane, w wielkim ołtarzu obraz Matki Boskiej Łaskawej na płótnie, na prawej ręce Dziecię Jezus, dookoła 12 gwiazd pozłacanych i z boku 3 wota z 17 nitek korali, a sam obraz złocony, cztery kolumny wysokości po 1 metr 40 cm. złocone, 4 figurki aniołków stojących i 4 biusta aniołków, wszystkie złocone.
Nad kolumnami znajduje się obraz Wieczerza Pańska malowana w 1918r. przez artystów warszawskich , nad obrazem Imię Maryi. Zasłona czyli tak zwana kabladura Trójcy Przenajświętszej i Niepokalane Poczęcie N. M. P., oba te obrazy w wielkim ołtarzu pochodzą z roku 1772 na których przy odnawianiu znaleziono datę powyższą. Nad kabladurą znajduje się symbol Ducha Św. gołębica posrebrzana. Mensa drewniana, w środku portatyl ofiarowany przez Gorajski kościół jako swej filii.
Tabernakulum 80 cm. wysokości, 50 cm. szerokości, owalne, wewnątrz pozłacane, a gdzie umieszczony krzyż posrebrzane, krzyż z kości słoniowej dość artystycznie odrobiony z figurkami Matki Boskiej i św. Magdaleny, pochodzi z 1772 roku. Nad tabernakulum dwa aniołki klęczące, 3 kanony oprawne w drzewo, ramki pozłacane, oszklone.
W prezbiterium znajduje się krzyż procesjonalny z drzewa, dość artystycznie odrobiony, wyrok I. N. R. I., rąbek i korona cierniowa złocona, przy zakrystii dzwonek dający znać, że Msza Św. rozpoczyna się i pięć małych dzwonków dla służących do Mszy Św. i chorych.
Prezbiterium lampka metalowa wieczysta na oliwę, zawieszona na lince, od nawy oddzielone balustradą drewnianą.
- Nawa: po prawej stronie przy wejściu do kościoła znajduje się ołtarz Matki Boskiej Bolesnej z tego samego czasu co i obrazy w wielkim ołtarzu, obraz rzeźbiony z drzewa, w górze dwie figurki aniołków pośrodku krzyż złocony, po bokach dwie kolumny po 1 metr 46 cm. wysokości, złocone, na dole pod kolumnami dwóch ewangelistów św. Łukasza i Jana. Mensa szerokości 2 m. 12 cm., wysokości 1 m. antepedium pomalowana na biało. Kanony oprawne i oszklone, krzyż metalowy.
- Po lewej stronie znajduje się ołtarz św. Anny z tegoż samego pochodzący czasu co obrazy w wielkim ołtarzu i Matki Boskiej Bolesnej tych samych rozmiarów. Na dole pod kolumnami głowy dwóch ewangelistów św. Mateusza i św. Marka, pasyjka metalowa i trzy kanony ramki drewniane oszklone.
- W górze na środku między prezbiterium, a nawą znajduje się krzyż wysokości 1,5 metra, drewniany dość artystycznie odrobiony, pochodzący z 1772 roku.
- Przy balustradzie i bocznem ołtarzem Matki Boskiej Bolesnej na widocznem miejscem stoi chrzcielnica z topolowego drzewa toczona wewnątrz z metalowym miedzianym kociołkiem, na wierzchu nieduży krzyż miedziany z 1920 roku.
- Po tej samej stronie konfesjonał kryty zamknięty 2 m. 40 cm. wysokości, 1 m. 40 cm. szerokości, w górze kratka zasłaniająca księdza, na wierzchu krzyż drewniany z 1919r.
- Po drugiej stronie ambona z drzewa 2,5 metra wysokości na górze z krzyżem, na ambonę schody długości 2 m. 40 cm. zamykane drzwiczkami z 1919 roku.
- 14 stacji Męki Pańskiej wyrobu francuskiego na papierze, oprawne w drewniane ramki z krzyżami z drzewa w górze, oszklone i pomalowane na kolor wiśniowy, w 1922 roku 30 lipca została za zezwoleniem księdza biskupa kanonicznie zaprowadzona przez OO. Bernardynów Droga Krzyżowa.
- 3 obrazy dość duże (stare) malowane na płótnie, które za Rosjan były na strychu kościoła, ludnośc miejscowa domagała się zawiesić je w nawie a) św. Józef b) św. Michał Archanioł
- c) św. Franciszek.
- Chorągiew biała krzyżowa z obrazem malowanym na płótnie M. B. N. P. i Sercem Pana Jezusa, jedwabna z sześcioma ?, ofiara Branewskich panien w roku 1919.
- Chorągiew czerwona krzyżowa malowana na płótnie z obrazem Matki Boskiej Częstochowskiej i św. Józefem, ofiara Branewskich panien w roku 1920.
Ł. Chorągiew żałobna krzyżowa z czarnego płótna wyszyta płóciennym białym krzyżem z 1920 roku.
- Dwie małych chorągiewek z jednej strony białych, a z drugiej czerwonych z obrazami Imię Maryi, św. Stanisław Szczepanowski, Imię Jezus, św. Walenty.
- Feretron św. Mikołaja z jednej strony, a z drugiej Matka Boska N. Poczęta pochodzi z roku 1772 stylu barokowym, odnowiony 1919 roku przez 4 miejscowych gospodarzy za 100 rub. i 12 garncy zboża.
- Pająk metalowy poniklowany na 18 świec z podwójnym w górze krzyżem.
- Kościółek nieduży wzniesiony na pagórku bardzo miłe robi wrażenie, psuje całą harmonię przedsionek przy zakrystii prawdopodobnie później został dobudowany.
Dział IV
Zakrystia i jej zawartość
- Ornaty:
- a) biały jedwabny słup haftowany kwiaty na kanwie po bokach czysty, dookoła obszyty galonem.
- b) czerwony jedwabny gładki z kwiatami obszyty galonem
- c) zielony jedwabny po bokach gładki ornamentacje kwiatów słup lilije kwiatów obszyty galonem.
- d) fioletowy jedwabny boki gładkie ornamentacje słupa imitacja złota
- e) czarny dwa ornaty jeden pluszowy gładki obszyty srebrnymi galonami podszewka biała, drugi jedwabny boki desenie czarnych liści słup kwiaty przebija kolor żółty obszyty srebrnymi galonami
- Kapy:
- a) biała jedwabna gładka desenie kwiatów białych podszewka czerwona
- b) czerwona jedwabna desenie kwiatów czerwonych kaptur Imię Jezus, wykładany imitowanymi perłami i promienie imitacja złota
- c) zielona jedwabna cała kaptur gładki z kwiatami
- d) fioletowa jedwabna gładka kaptur Imię Jezus wykładany imitowanymi perłami i promienie imitacja złota
- e) czarna jedwabna gładka desenie kwiatów czarnych, kaptur Imię Jezus wyszywane imitowanym srebrem, obszyta galonem srebrnym
- f) 14 stuł tych samych kolorów co ornaty i kapy z tych 2 fioletowe-białe zwyczajne do słuchania spowiedzi znacznie uszkodzone, 1 fioletowa-biała po stronie białej haftowana w dobrym stanie, tych samych kolorów 6 welonów na kielich, 6 burs i 6 manipularzy
- g) sukienka na Sanctissimum biała jedwabna z Sercem Pana Jezusa, kielich z Hostią i krzyż, haftowana obszyta złotymi frędzlami
- h) baldachim jedwabny podwójny desenie kwiatów białych w środku wyhaftowane czerwone Serce Pana Jezusa na 4 drążkach dookoła obszyty żółtymi frędzlami
- i) umbrakulum białe jedwabne krzyż złotem haftowany imitacja pereł
- k) tuwalnia jedwabna na podszewce jedwabnej krzyżyk złotem haftowany
- l) 1 bursa do chorych jedwabna z haftowanym barankiem i naczynkiem do Sanctissimum i naczynkiem na oleje św. chorych
ł) 4 paski: 2 bawełniane i 2 jedwabne
2 małe dywaniki pluszowe, jeden dywan większy przed ołtarz w kwiaty pluszowy koloru czerwonego.
Bielizna kościelna
- a) 2 alby, 1 z krótkim fabrycznym szlakiem, druga z dłuższym szydełkowym szlakiem. 8 komży dużych w tym 2 dla księdza, 6 dla służby i 4 małych dla służących
- b) 3 sztuki humerałów, 16 ręczniczków w tym 7 sztuk do lawaterza i 9 sztuk do wycierania rąk na lawabo
- c) 6 sztuk puryfikaterzy, 7 sztuk palek, 8 sztuk korporałów
- d) Obrusy: 4 obrusy cienkie 7 sztuk lnianych i 1 na ambonę haft fabryczny
- e) 3 kielichy 2 srebrnych z patenami wewnątrz pozłacanych również i pateny, i 1 blaszany wewnątrz pozłacany z pateną, 1 puszka srebrna, 1 monstrancja owalna pozłacana miedziana pochodzi z unickich czasów odnaleziona na strychu kościoła rok dokładnie nie wiadomy, 1 kustoda pozłacana z 1920 roku, 1 relikwiarz z relikwiami św. Mikołaja Wyznawcy, robota ręczna, kuta jako stara dużej wartości, 2 lichtarze posrebrzane trzyramienne, 14 sztuk lichtarzy metalowych mosiężnych i poniklowanych, 1 lichtarz duży na paschał z blachy żelaznej, 3 tacki poniklowane.
1 naczynko na wodę na ołtarzu metalowe poniklowane, 1 naczynko na Hostię metalowe posrebrzane, 2 naczynka na oleje św. do chrztu, 1 krzyż żelazny nieoprawiony, 1 krzyż ręczny dla księdza metalowy posrebrzany, 1 lawaterz blaszany, 1 kadzielnica z blachy mosiężnej, 1 łódka, 1 kociołek na wodę miedziany i imbryk miedziany, 1 nożyczki do gaszenia świec stalowe, 1 kropielniczka przy zakrystii blaszana, 1 większa kropielnica w kruchcie z czarnego marmuru znacznie uszkodzona, 2 pary ampułek szklanych, 1 lustro w zakrystii, 1 rezurekcyjka drewniana 1920 roku, 1 komoda o 5 szufladach na aparaty i w górze 2 szafki na kielichy i inne, 1 klęcznik, 3 skrzynki na światło, 10 par lichtarzy drewnianych toczonych, 1 katafalik, 1 fotelik z drzewa, 2 mszały z tych jeden żałobny, 1 kancjonał, 1 mały rytuał i 2 kropidełka.
Dział V
Kościół dookoła otoczony dziedzińcem po którym odbywa się procesja. Dziedziniec dookoła otoczony drewnianym parkanem z dwoma wejściami, od wschodniej i południowej strony, rozmiary dziedzińca następujące. Od wielkiego ołtarza od wschodniej strony 10 metrów, od kościoła południowej strony 11 m. 10 cm. obok wielkich drzwi była za unickich czasów dzwonnica z dwoma większymi dzwonami wagi około 120 kg i 3 mniejszymi dzwonami wagi, według opowiadania naocznych świadków, pierwszy około 100 kg., drugi 80 kg. i trzeci 50 kg. wagi. 1870 roku popi zburzyli dzwonnicę, a na miejsce jej wybudowali kopułę na kościele i tam przenieśli dzwony.
W roku 1918 miejscowi parafianie zburzyli kopułę na kościele i wznieśli swoim kosztem dzwonnicę jeszcze nie dokończoną.
W 1915 roku dzwony przez Rosjan zostały wywiezione do Rosji nie wiadomo dokąd, za czasów okupacji austriackiej miejscowi parafianie uzyskali kościół.
W 1918 roku więc przystąpili do remontu kościoła, pobudowania ołtarzy i chóru, zburzyli kopułę i wybudowali dzwonnicę na tym samym miejscu gdzie była dawniej. Dzwonnica długości 8 łokci, szerokości 7 łokci i 12 wysokości jeszcze nie wykończonej bo tylko jest powiązaną i bez dachu. Dzisiaj jest tylko jeden dzwon św. Mikołaja patrona miejscowego kościoła, wagi 156 kg. z napisem ”Ofiara Branewskich parafian” odlany w Białej Bielsko w fabryce Karola Schwabego za sumę 67,000 mk. w 1921 roku.
Cmentarz grzebalny dawny po unicki odległości około pół kilometra od kościoła w wschodniej stronie na tak zwanym wygonie Ordynackim, ogrodzony płotem z desek zajmuje przestrzeni około 1 morgi.
Dział VI
Chór kościelny mieszany na ogół ma braki, ponieważ materiał surowy, a przy tym dużo analfabetów, ale dzisiaj sprawa znacznie się polepszyła. Fisharmonia w złym stanie. Co do archiwum to tylko akta z końca XVIII wieku pisane w języku polskim, łacińskim, akt konsekracji ołtarzy kościoła z 5 lipca 1699 roku i listy pasterskie z 18 sierpnia 1792 roku.
Dział VII
Kancelaria parafialna posiada księgi stanu cywilnego zaprowadzone 19 lipca 1919 roku, księgę rachunkowości, księgę światła pokładnego, Liber stipendiorum, inwentarza i inne.
Dział VIII
W parafii do tego czasu istnieje 4 kółka Żywego Różańca złożone z mężatek i panien oraz tercjarskie IIIgo zakonu św. Franciszka, to jeszcze idzie słabo. Odpustów dwa do roku na św. Annę 26 lipca i św. Mikołaja 6 grudnia, oba odpusty przenosi się na najbliższą niedzielę, ponieważ w dnie zwyczajne mniejsze zgromadzenie ludności, a w niedziele z powodu wolnego dnia od pracy, przychodzą kompanie z sąsiednich parafii. Światłem zarządza miejscowy proboszcz, który wybiera brackich, a oni kupują wosk i odlewają świece, z czego przedstawiają rachunki.
Dział IX
Dom mieszkalny (plebania) drewniany kryty gontem długości 15 metrów, szerokości 8 m. 61 cm., wysokości 2 m. 37 cm. składający się z ganku długości 2 metrów, szerokości 2 m. 61 cm., wysokości 2 metry 24 cm. postawiony szalwarkiem przez Władysława Modzelewskiego, miejscowego młynarza w roku 1919, ponieważ stary ganek w czasie wojny został zburzony. Dom wybudowany został w 1851 roku kosztem miejscowych parafian, składający się z przedpokoju, saloniku, sypialki, spiżarki, kancelarii, stołowego pokoju i kuchni.
Dziś z powodu opuszczenia przez wojnę i starości znajduje się w złym stanie, a szczególnie ta część gdzie stołowy i kuchnia, ponieważ przyciesi weszły w ziemię i w przyszłości trzeba zająć się budową nowej plebanii, stare budynki już w złym stanie jak stodoła i nowa niedokończona obora z niewiadomej przyczyny spalone w 1920 roku.
W tymże samym roku została wybudowana stodoła na podmurówce w filary z cegły i kamienia dookoła obita deskami, kryta gontem długości 18 m. 15 cm., szerokości 6 m. 75 cm., wysokości 3 m. 50 cm., materiały na stodołę jako to deski, gonty łaty parafianie uzyskali jako darowiznę od Ordynacji Zamojskiej, cegłę, kamień, belki krokwie słupy i inne kupili, koszta postawienia stodoły wyniosły przeszło dziesięć tysięcy mk.
W 1921 roku z kamienia kryta gontem kosztem miejscowych parafian została wybudowana obora i stajnia długości 12 m. 87 cm., szerokości 7 metrów, wysokości 3 metry 50 cm., z dwojgiem drzwi i pięcioma okienkami. Znajduje się stara organistówka przy gościńcu do Chrzanowa bardzo w złym stanie, długości 7 m., szerokości 5 metrów, wysokości 2 m.
W 1922 roku została wybudowana na podmurówce nowa organistówka jeszcze nie wykończona, długości 14 metrów 56 cm., szerokości 7 m. 30 cm., wysokości 3 m. 13 cm., składająca się dzisiaj ze ścian, belków i krokwi, a w przyszłości z przedpokoju, saloniku, sypialki i kuchni z jednej strony, a z drugiej salonik, sypialka projektowane na mieszkanie dla księdza w czasie budowy przyszłej plebanii, część materiałów parafianie uzyskali od Ordynacji Zamojskiej, a resztę drogą rozkładek na morgi.
Według aktów zostawionych po Rosjanach gruntu należącego do kościoła jest 84 morgi łącznie z lasem, ogrodem i budynkami ekonomicznymi, toż samo stwierdzają naoczni świadkowie pamiętający czasy unickie, że grunt ten zawsze należał do kościoła na utrzymanie księdza i służby kościelnej. Ziemia kościelna za unickich czasów była w posiadaniu księdza do roku 1870, a później w posiadaniu duchownych prawosławnych aż do roku 1915, od tego czasu w czasie okupacji austriackiej ziemia była wydzierżawiona miejscowym gospodarzom, później z ramienia austriackiego rządu osiadł administrator p. Andrzej Kawalec, który gospodarzył 2 lata tj. do roku 1917, od tegoż roku dzierżawę od rządu austriackiego otrzymał p. Józef Kostarski, sekretarz sejmiku w Janowie Lubelskim i gospodarzył 1 rok, ponieważ w tym okresie został przez Jego Ekscelencję księdza biskupa mianowany rektorem Branewskiego kościoła prefekt Janowskiego gimnazjum i wikariusz janowski ksiądz Władysław Bargieł, obejmując jednocześnie grunt na utrzymanie dla siebie i służby kościelnej. Zarząd Polski Dóbr Państwowych stale przysyłał urzędników którzy nakładali czynsz dzierżawny do roku 1922.
W roku 1921 zjechał geometra z ziemskim komisarzem z polecenia Urzędu Ziemskiego w Lublinie w celu pomiarów gruntu kościelnego i okazało się że jest nie 84 morgi, a 40 morgów dołu zalesionego i 56 morgów ziemi ornej. Tegoż samego roku rozpoczął się targ parafian z Urzędem Ziemskim o ziemię, który chciał początkowo pozostawić taką ilość, że trzeba było zamknąć kościół, ponieważ tak mała garstka ludzi składająca się z 900 dusz, nie była w stanie utrzymać księdza i służby kościelnej, w końcu prośba parafian do Urzędu Ziemskiego poparta przez Jego Ekscelencję i protest, Urząd Ziemski nadał parafii 20 morgów ziemi ornej i 20 morgów dołów nieużytkowych, w tym 3 morgi pod zabudowaniami parafialnymi i starym ogrodem owocowym.
Ziemia graniczy od strony wschodniej z gospodarzem Wojciechowskim, od północy z trzecim dołem, a od zachodniej z włościaninem Janem Kowalikiem i gościńcem Chrzanowskim, a od południa z tak zwanym ”nawsie”. Reszta ziemi kościelnej przez tenże Urząd została rozkolonizowana na cztery działki i najlepsza część dołu zalesionego i ziemi ornej odpadła, przez co wielka stała się krzywda kościołowi i parafii.
Zakończenie
Na niniejszym zakańczam historię i spis inwentarza Branewskiego Kościoła i nadmieniam, że wszystkie koszta przy odnawianiu kościoła, postawienie nowych ołtarzy i kupno aparatów, remont plebanii, pobudowanie nowej stodoły, obory i organistówki, koszta ponieśli Branewscy parafianie i darowizna Ordynacji Zamojskiej w materiale oraz urządzenie przyjęcia w kluczu Godziszowskim u pana rządcy Aleksandra Stadnickiego na rzecz tejże Ordynacji Zamojskiej i parafian.
Całą historię i spis inwentarza przedstawiłem prosto i sumiennie, opierałem się na źródłach pewnych, odnalezionych przy miejscowym kościele i świadkach wiarygodnych, naocznych, czasy obecne przedstawiłem w porządku kolejnym, ponieważ sam byłem świadkiem i jako proboszcz brałem czynny udział.
Protokół
Działo się we wsi Branwi gm. Chrzanów, pow. Janów Lubelski ziemi Lubelskiej dnia 31. grudnia 1922 r.
Proboszcz parafii Branew w dniu dzisiejszym przedłożył dozorowi kościoła w dwóch egzemplarzach powyższy spis inwentarza ”Fundi instructi” kościoła Branewskiego do przejrzenia, sprawdzenia i podpisania.
Dozór kościelny to uczynił i stwierdza, iż praca niniejsza zgadza się z prawdą i jest w całej rozciągłości dokładna, toteż łącznie z księdzem proboszczem takowe własnoręcznymi podpisami potwierdzamy.
Proboszcz parafii Branew: ks. Władysław Bargieł